fbpx

Co pomaga w walce z wysokim cholesterolem?

Obniżenie wysokiego poziomu cholesterolu bez udziału leków to wyzwanie. Często jest to proces, który wymaga od nas zmiany nawyków żywieniowych, jednak efekty wprowadzenia odpowiedniej diety na wysoki cholesterol potrafią być piorunująco… zdrowe! Daj się przekonać i spróbuj zwalczyć swój cholesterol!

Dlaczego wysoki poziom cholesterolu jest niebezpieczny?

Należy zaznaczyć, że cholesterol sam w sobie nie jest niebezpieczny – jest to związek, który produkuje nasz organizm, ale wraz z pożywieniem również dostarczamy go do swojego organizmu. Istnieją więc dwa rodzaje cholesterolu: endogenny i egzogenny. Pierwszy z nich, czyli endogenny jest bezpiecznym i potrzebnym nam związkiem. Natomiast cholesterol egzogenny, czyli ten, który dostarczamy sobie z jedzeniem, może negatywnie wpływać na funkcjonowanie naszego organizmu.

Przyczyny wysokiego poziomy cholesterolu?

Kochasz tłuste i smażone jedzenie? Lubisz przetworzone produkty takie jak chipsy czy fastfoody? Nie odmawiasz wieczornego piwa albo kieliszka wina? Nie przepadasz za aktywnością fizyczną? Jeśli na chociaż jedno z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco, to możesz mieć problemy z wysokim cholesterolem. Jednak najważniejszym czynnikiem warunkującym wysokość złego cholesterolu jest dieta. Nawet jeżeli Twój lekarz zdecyduje się na przypisanie Ci odpowiednik leków redukujących wysokość cholesterolu to i tak pamiętaj, że warto połączyć je ze zdrową i odpowiednio zbilansowaną dietą.

Co jeść aby obniżyć poziom cholesterolu?

Wysoki poziom cholesterolu często idzie w parze z otyłością lub nadwagą. Zmienienie diety na zdrowszą, mniej przetworzoną i bazującą na odpowiednich produktach, może przynieść więc same korzyści. Wysoki poziom „złego” cholesterolu wywołują produkty zawierające tłuszcze trans, należy do nich zaliczyć kupowane w sklepach ciastka i ciasteczka, słodycze – szczególnie wyroby czekoladopodobne, margaryny, białe pieczywo. Oprócz tłuszczy trans głównym prowodyrem wzrostu cholesterolu egzogennego są tłuszcze nasycone. Je z kolei znajdziemy w takich produktach jak tłuste mięso i nabiał, jajka, smalec, śmietany oraz olej palmowy. Jeżeli chcemy obniżyć poziom naszego cholesterolu, to powinniśmy więc wyeliminować powyższe produkty z naszej diety. Czym je zastąpić? Najlepsze produkty w obniżaniu poziomu cholesterolu to te, które zawierają tłuszcze nienasycone. Gdzie możemy je znaleźć? Na naszej liście produktów, które pozytywnie wpływają na poziom cholesterolu, znajdziesz:

  • tłuste ryby morskie (makrela, sardynki, halibut, węgorz, łosoś i śledź),
  • oleje roślinne, najlepiej tłoczone na zimno (można dodawać je np. do sałatek, chudego twarogu, nie należy na nich smażyć),
  • oleje roślinne nietłoczone na zimno, takie jak oliwa z oliwek lub olej rzepakowy świetnie nadadzą się do smażenia czy duszenia potraw,
  • produkty z wysoką zawartością błonnika pokarmowego rozpuszczalnego, czyli płatki owsiane, płatki jęczmienne, suszone śliwki, gruszkach i jabłkach (jedzonych ze skórką!), roślinach strączkowych, bakłażanach,
  • orzechy, wszelakie pestki i nasiona – szczególnie orzechy włoskie, migdały, siemię lniane, nasiona szałwii hiszpańskie (chia),
  • awokado, czosnek, imbir – wielka trójca pomagająca obniżyć poziom złego cholesterolu. Z awokado, czosnku i cytryny możemy przygotować pastę na kanapki a imbir dodać do herbaty!
  • cytrusy – zielone światło w diecie niskocholesterolowej! Witamina C obecna w cytrusach pozytywnie wpływa na obniżenie poziomu cholesterolu i rozpuszczanie jego złogów w tętnicach,
  • produkty sojowe – tofu, mleko sojowe czy przetwory sojowe nie zawierają w sobie cholesterolu, dlatego są świetnym zamiennikiem dla produktów odzwierzęcych, które go nie zawierają. Oprócz tego produkty sojowe wykazują właściwości znacznie obniżające poziom złego cholesterolu w organizmie.
Jaka dieta na wysoki cholesterol jest najlepsza?

Dieta niskocholesterolowa powinna się więc opierać na dobrodziejstwach natury, obfitować w dania warzywne i owocowe, bogate w nisko nasycone kwasy tłuszczowe i błonnik pokarmowy rozpuszczalny. Ważne, aby dieta była zbilansowana w odpowiedni sposób – ograniczy to możliwość podjadania, często ulubionych, produktów wysoko przetworzonych. Dobrym wyjściem będzie również przeprowadzenie detoksu – np. detoksu sokowego, który z pewnością nie tylko pomoże w oczyszczeniu tętnic ze złogów cholesterolu, ale również będzie sprzymierzeńcem w walce o zdrową sylwetkę.

Dieta sokowa a wysoki poziom cholesterolu

Być może większość z Was zna powiedzenie „One apple per day keep a doctor away„. Sporo w tym prawdy, ale jedno jabłko to po prostu za mało. Pięć porcji warzyw i owoców dziennie może pomóc nam w walce z cholesterolem. Dieta, która świetnie nadaje się do walki z cholesterolem w początkowym etapie to właśnie dieta sokowa. Możesz stosować ją przez określoną ilość dni, od jednego aż do ośmiu. Optymalnym wyjściem będzie również dieta sokowa uzupełniająca 14-dniowa. Wszystkie propozycje diet sokowych pomocnych w walce z wysokim cholesterolem znajdziesz w naszej ofercie, która dostępna jest tutaj. Pamiętaj, że dieta sokowa jest tylko początkiem, kiedy czas jej trwania dobiegnie końca, nie możesz się poddać w walce o swoje zdrowie! Oczyszczony i naładowany energią organizm po naszym niskocholesterolowym detoksie sokowym będzie gotowy, aby walczyć dalej. Dlatego po detoksie sokowym warto wybrać dietę pudełkową np. w wersji odchudzające, zawiera ona małą ilość tłuszczy. Naszą dietę odchudzającą znajdziesz tutaj. Pamiętaj, że walka o własne zdrowie możesz przynieść zadziwiające efekty. A my chętnie Ci w tym pomożemy! W SPORTFOOD znamy się smacznej, zbilansowanej i zdrowej diecie. Sprawdź naszą pełną ofertę i wybierz zdrowie!

Jeśli masz jakieś pytania napisz do Nas, pomożemy w dobraniu odpowiedniej diety dla Ciebie! CATERING DIETETYCZNY SPORTFOOD czeka na Ciebie!